Isnin, 13 Oktober 2008

GERAKAN PERLU AMBIL TINDAKAN..!!!!!

KUALA LUMPUR 13 Okt. - Pucuk pimpinan Gerakan harus menilai tindakan yang perlu diambil ke atas Ketua Wanita Gerakan, Datuk Tan Lian Hoe yang mengeluarkan kenyataan mempertikaikan asal usul kaum Melayu di negara ini ketika berucap pada persidangan parti itu Jumaat lalu.
Ketua Pergerakan Pemuda UMNO Johor, Razali Ibrahim (gambar) berkata, pemimpin sewajarnya berhati-hati apabila mengeluarkan kenyataan khususnya perkara- perkara yang membabitkan sensitiviti kaum dalam negara ini.
Katanya, isu perkauman ini sering kali dibangkitkan oleh ahli-ahli politik dan bukannya rakyat.
''Oleh itu, ahli- ahli politik ini harus bertanggungjawab setiap kali mengeluarkan kenyataan kerana ia hanya akan menimbulkan kemarahan rakyat,'' katanya.
Beliau berkata demikian kepada Utusan Malaysia ketika ditemui pada majlis rumah terbuka Aidilfitri Kementerian Perpaduan, Kebudayaan, Kesenian dan Warisan (KPKKW) di sini hari ini.
Razali yang juga Ahli Parlimen Muar itu memberitahu, Gerakan harus mengambil iktibar masalah yang menimpa Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Bendera, Datuk Ismail Ibrahim.
Beliau turut melahirkan kekesalan terhadap Lian Hoe yang sewajarnya lebih sensitif apabila membuat sebarang kenyataan kerana tidak semua orang melihatnya sebagai Ketua Wanita Gerakan.
''Rakyat mungkin lebih mengenali Lian Hoe sebagai Timbalan Menteri Penerangan, oleh itu dia perlu tahu apa yang dikatakannya agar tidak disalah anggap oleh rakyat,'' ujarnya.
Sementara itu, Ahli Majlis Tertinggi UMNO, Datuk Shafie Apdal pula berpendapat, pemimpin perlu dibekalkan dengan ilmu supaya dapat memahami budaya pelbagai kaum.
Sehubungan itu, jelasnya, apabila seseorang pemimpin itu membuat sebarang kenyataan, dia perlu tahu had agar kata-katanya kelak tidak disalah anggap oleh pihak lain.
''Oleh kerana tidak adanya kefahaman berkenaan sesuatu isu lalu kita mengeluarkan sesuatu kenyataan dan itu mungkin merupakan satu kenyataan yang bercanggah dengan sejarah,'' jelasnya.
utusan melayu - 141008

2 ulasan:

panglimapitas berkata...

Salam...
apo kabo...
Betul tuh, saya sokong 200%, kenapa kalau orang melayu(BN) yang bercakap ckit pun di ambil tindakan @ dibesar2kan..
Ape dorang ni x puas hati lagi ngan orang melayu?

ms butterfly berkata...

Sebab tanah melayu ni melayu yang punya..